![]() |
![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]()
Çocuklar okulda sebep başarısız olurlar?
Çocuklar sebep öğrenmeye karşı menfi inançlar geliştirirler? Öğrenme güdüsüyle çocuk mektep çağında okuma-yazma gibi etkinliklere yönelir ancak doğal öğrenme güdüleri menfi olarak etkilendiği vakit bilgiyi kavramak için gayret göstermezler. Okula ilişkin görevlerde başarılı olamayacaklarına inandıklarında, hiçbir şeyin değişmeyeceğini düşünerek çalışmayı bırakırlar. Öğrenme zorlaştıkça kolaylıkla engellenme duygusuna kapılırlar. Çaba göstermedikleri için öğrenmede başarı sağlayamazlar. Yeni bilgiler edinmenin heyecanını yitirirler. Başarının şansa bağlı olduğuna inanırlar. Yetişkinlerin tutumları öğrencilerin başarılarını etkiler mi? Yetişkinlerin tutumları öğrencilerin akademik başarıya ilişkin inançlarını etkiler. Anne-babaların çocukların alaka ve yeteneklerini göz ardı ederek, gerçekçi olmayan beklentiler içinde olmaları veya eğitime ehemmiyet vermemeleri öğrenme güdüsünün azalmasına yol açabilir. Oysaki kurulan sağlıklı ebeveyn-çocuk ilişkisini sürdürmek ve eğitimin mühim olduğu mesajını iletmek çok önemlidir. Aileler çocuklarının öğrenmeye karşı ilgilerini ve mektep başarılarını nasıl artırabilirler? - Çocuğunuzu eğitirken kararlı ve adil davranın. Çocuklar mesuliyet kazanmak ve bağımsız olabilmek için makul bir disiplin anlayışına ihtiyaç duyarlar. - Çocuğunuza evde mesuliyet üstlenmesini öğretin. Ev ortamında görevler vererek özdenetimini geliştirmesine yardım ederseniz, onu mektep yıllarına da hazırlamış olursunuz. - Çocuğunuzla okulu hakkında konuşun, okulda gerçekleştirilen etkinliklerle ilgilendiğinizi belli edin. Onu dinleyin. - Tüm aile bireylerinin katılabileceği, öğrenmeyi özendiren etkinlikler düzenleyin, örneğin müze ve tarihi kalıntıları ziyaret etmek gibi. - Öğrenmenin mühim olduğunu düşündüğünüzü ona belirtin. - Başarılar için imkan yaratın. Kendilerini yetkin hisseden çocuklar yeni bilgilere hevesle yönelirler. - Çocuğunuza yapmaktan hoşlandığı ve başarılı olduğu etkinlikleri belirlemesi için yardımcı olun. - Çocuğunuza yardımcı olurken mükafat ve yaptırımları dengeleyin. Sürekli yaptırım uygulamak onu bezdirebilir. Ailenin yüksek başarı beklentisi ve ‘tembel’, ‘sorumsuz’ gibi menfi sıfatlarla çocuğu etiketlemesi onun kendine duyduğu güveni zayıflatır. Öğrencinin çabasını ve üretkenliğini ödüllendirin. Ancak unutmayın ödüllendirmek ona her vakit nakit vermek ve ayrıcalık tanımak değildir. Çocuğunuza sadece onunla gurur duyduğunuzu söylemek veya onun başarmak için sarf ettiği gücü ayr?m ettiğinizi belirtmek yeterlidir. - Evinizin sakin bir köşesini çocuğunuzun ödev yaparken gerekebilecek malzemeleri kolayca bulabileceği bir çalışma alanı olarak düzenlemesi için ona yardım edin. İlköğretim çağındaki çocuğunuzla beraber her gün ödevlere ne kadar vakit ayıracağınızı konuşabilirsiniz. Günlük ödev yapma saatini belirleyin. Bu saat süresince diğer faaliyetler durmalıdır. Aşırı televizyon izleme, bilgisayar ve video oyunlarıyla ilgilenme gibi öğrenmeyi etkileyen etkinliklerin süresini kısıtlayın. - Öğretmenlerine saygı duyduğunuzu çocuğunuza gösterin. - Öğrencinin gelişme gösterdiği ve zorlandığı alanları belirlemek için çocuğunuzla beraber öğretmeniyle görüşün. - Öğrenme güçlükleri, dikkat eksikliği gibi akademik başarıyı etkileyen konularda okuldaki öğretmen ve psikolojik danışmanların çocuğunuzla ilgili kuşku ve uyarılarına ehemmiyet verin. Gerekli durumlarda uzmanlara başvurun. - Yaz tatilini, çocuğunuzun okulda sebep zorlandığını belirledikten sonra müsait çalışma programıyla başarıyı yakalaması için bir fırsat dönemi olarak değerlendirin. |