Forumbulteni.Com     forum  

Geri Git   Forumbulteni.Com > > >
Yardım Topluluk Ajanda Bugünki Mesajlar Ara

Cevapla
 
Seçenekler Stil
  #1  
Alt 14.Ocak.2019, 03:31
BuraK BuraK isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Moderator
 
Üyelik tarihi: 14.Ocak.2019
Mesajlar: 660
Standart Türk İnanışları ve Milli Geleneklerinde Renkler

Türk İnanışları ve Ulusal Geleneklerinde Renkler Türkler tarihlerinin en eski zamanlarından başlayarak, uzun vakit beş ana renk olarak kara, ak, kızıl, yeşil ve sarı renkleri temel görmüş ve bu renklerden her birini dünyanın dört yönü ile merkezini anlatım etmek için kullanmışlardır Buna göre, merkez=sarı, doğu=yeşil, batı=ak, güney=kızıl (kırmızı), kuzey=kara renklerle anlatım edilmiştir. Nevruz, Türklerin Gök-Tanrı dinine tabi olduğu dönemden başlayarak günümüze kadar gelen tabiat, Tanrı, insan münasebetlerinin işaretlerini toplayan en eski törenimizdir Nevruz asırlardır, Türklerin bahar bayramını ve Ergenekon’dan çıkışını simgeler. Bu kutlama, sarı, kırmızı, yeşilin yan yana gelmesiyle oluşan sembolleşmeyle tamamlanır gibidir Kırgızların “Manas kutlamalarında”, Türkmenlerin “Su bayramında” sarı, kırmızı ve yeşil bayrakların geçişi coşkuyla kutlanmaktadır. Ak(beyaz) rengin, Türklerin en eski inançlarından Şamanist dönemle ilgili bazı manevi inanmalardan kaynaklanarak, ululuk, hak ve güçlülük anlamlarını kazandığı görülmektedir Şöyle ki, Türk Şamanizm inde Ülgen hayır ilahıdır. Altay Türk kamu edebiyatında Ülgen’i temsil eden ak, “Cennet” anlamında kullanılmaya başlamıştır Türklerde “aklık” temizliktir, arılıktır, yüceliktir, ululuktur Devletin ululuk, hak ve güçlülüğünün sembolüdür Devlet büyüklerinin savaşlarda giydikleri bir renktir. Kaşgarlı Mahmut’un kaydettiği al ve Yusuf Has Hacip’in işaret ettiği ak renklerin ikisi ani tarihimizin derinliklerinden gelen hükümranlık sembollerimizdir ki, bu günkü şanlı bayrağımızın renklerinin de böylece eski inanç ve geleneklerimizin içinden süzülüp geldiği açıkça anlaşılmaktadır. Türk Milleti de bugünkü bayrağımızın al’ını şehitlerimizin al kanının ve akı’nı da tekrar şehitlerimizin ak ruhlarının manevi sembolleri olarak kabul etmiştir Diğer taraftan, Hazret-i Peygamber’in kullandığı üç sancaktan (Beyaz, yeşil ve Siyah) birinin rengi olması sebebiyle, Osmanlı dönemi yazarları, Selçuklular ve Osmanlılardaki ünlü “Ak Sancaklar”ı genellikle peygamber ile İslamiyet’e bağlamışlardır. Türklerin en eski inançları ile ilgili olarak onlarda “Al Ruhu” veya “Al ateş” adları ile hami (koruyucu) bir ruhun varlığı bilinmektedir İşte Türklerin en eski devirlerden beri Al Bayrak kullanmalarının bu Al Ateş kültü (inancı) ile bağlı bir anane olacağı hatıra geliyor. A. İnan, “Al kelimesinin ateş kültü ile bağlı olduğunu gösteren bir emare de bütün Türk kavimlerinde görülen “Alazlama” merasimidir Alazlama, orta ve doğu Türklerinde ateşle temizleme ve takdis merasimidir Anadolu’da da Alazlama bir tedavi usulüdür. Diğer taraftan biz, XIII XIV Yüzyıllarda Hazar ötesinden Ege denizine kadar uzanan bölgelerde yaşayan Türkmenlerin istisnasız, başlarına kırmızı (kızıl) keçe külah giydiklerini biliyoruz. Ayrıca Karahanlılar döneminde Yusuf Has Hacip, hükümdarları temsil eden rengin ak olduğunu kaydederken Kaşgarlı Mahmut da o hükümdarların bayraklarının al kumaştan yapıldığını bildirmektedir .Yavuz Mısır’ı fethettiği vakit otağının önünde Ak ve Kızıl iki sancak dikildiğini biliyoruz. Kesin olarak bilinen husus, III Selim ve II Mahmut dönemlerinde kalelere çekilen Osmanlı bayrağının beyaz-yıldızlı al bayrak olduğudur Eski Türklerde yılbaşını başlıca iki doğa olayının görülmesi ile başlatmışlardır. Türklerin ekonomilerinin temelini hayvancılık teşkil eden hayvan sürülerini otlağa çıkarmak ve sürülerinin yavrularını elde etmek itibariyle otların yeşerme zamanı Türklerin hayatında çok büyük rol oynamıştır. Çin kayıtlarında M Ö 8 yüzyılda 9-21 Mart tarihleri, yani otların yeşermeye başladığı dönem Türkler tarafından yılbaşı ve bahar bayramı olarak kutlanır Memluk Devletinin rengi sarı idi Altınordu devletinin adındaki altın’ın sembolu Sarı’dır ve onun için bu devlet sarı renk ile anlatım edilmiştir. Bunlardan başka Timur Devletinde ve Timurlular sülalesinde olduğu gibi Babür Şah’ın ordusunda sarı ve kırmızı bayraklar kullanılıyordu Gaznelilerde de, Büyük Selçukluları devam ettiren Anadolu Selçukluları ile Harzemşahlılarda da hükümdar sancaklarının kara renkli oluşu, Abbasi halifelerine bağlılığını göstermektedir. 1935 de Rus Arkeoloğ S V Kiselev tarafından Altay ve Sayan Dağları bölgelerinde yapılan kazılarda, 7-8 yüzyıllara ait Göktürk soylularına mensup mezarlarda bir erkek iskeleti üzerinde elbiselerin üç kat olduğu anlaşılmıştır Üst kat koyu kırmızı ipekten; ortada yeşilimsi ipekten, iç elbisesi de altın sarısı renginde ipek kumaştan yapıldığı görülmüştür. Ayrıca sarı, kırmızı ve yeşil üçlüsünün yan yana ve hükümdarlık sembolü olarak sancaklarda kullanıldığına dair en eski bilgimiz Selçuklular dönemine ait bulunmaktadır Tekrar sarı, kırmızı ve yeşil renklerin gerek yan yana gerekse iç içe olarak, Osmanlı devletinde de kullanıldığını biliyoruz. Sarı, kırmızı ve yeşil renkler, köklerini en eski Türk inanışlarından alarak, asırlar boyu Türklerin dini, manevi giderek de ulusal hayatlarında yer tutmuş ve önem verilmiş renkler olmuştur Nevruz da, sarı, kırmızı ve yeşil renklerde bizim kültür değerlerimizdir. Nevruz da sarı, kırmızı ve yeşil renklerde, Misak’ı Ulusal ile çizilmiş sınırlarımız içinde yaşayan insanlarımızı birbirinden ayırmak için değil, aksine birbirine bağlamak, kaynaştırmak, bütünleştirmek için kullanılması gereken ulusal ve manevi araçlardır.
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
geleneklerinde, milli, renkler, türk, İnanışları


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB kodu Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Forum Jump


Tüm Zamanlar GMT Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 20:55.


mersin escort alanya eskort