![]() |
![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]()
Üstün Zekalı Çocuğun Eğitimi Nasıl Olmalı?
Üstün zekâlı çocuklar, dikkatli bir anne-baba ya da eğitimci tarafından bebeklikten itibaren rahatlıkla ayr?m edilebilirler. Özellikle belirgin olan özellikleri, akranlarından evvel yürümeye ve konuşmaya başlarlar ve anne-babayla iletişimlerinde göz kontakları çok iyidir. Yine faik zekâlı çocuklar geniş bir sözcük hazinesine sahiptirler. Kurmuş oldukları cümleler vakit vakit kişileri hayrete düşürebilir. Mizah algılarının yüksek olmasından dolayı kişilerle konuşurken sanki bir yetişkin gibi davranış sergilerler. Ayrıca hareketleriyle bir şeylere önderlik etme becerileri oldukça ön plandadır. Tüm bu özellikler çoğaltılabilir. Bu yüzden normal akranları arasında farklılık gösterdikleri için onlarla vakit geçirmekten menfi etkilenmelerinden dolayı, faik zekâlı çocuklara yönelik hususi eğitim yerleri ve sistemleri mevcuttur. Bu eğitim modelleri, umumi olarak üç ana başlık halinde gerçekleştirilir. Birinci olarak hızlandırma eğitim metodudur. Hızlandırmada çocuğun eğitim hayatına erken başlaması ya da eğitim hayatına erken bitirmesi hedeflenmektedir. Örneğin; 1. sınıfa erken başlatma, sınıf atlatma, üst dönemden ders aldırma gibi çalışmalardır. İkinci yöntem gruplandırma olarak adlandırılır. Çocuk e? özellikler gösterdiği akranlarıyla aynı ortamda bulunur. Örneğin; farklı i?lik çalışmaları yaptırılır. Bir diğer eğitim modeli ise, zenginleştirmedir. Zenginleştirmede esas amaç, çocuğun var olan konuyla ilgili, daha derin daha detaylı bilgiye sahip olması sağlanır. Bu durumda çocuk var olan konuyla ilgili güncel bilgileri yakalama, alaka duyduğu şeylerle zenginleştirme imkânı verilir. Bu hususi çocuklar için eğitim aslında bir takım oyunu çerçevesinde gerçekleşir. Ailenin rolü ayrı, eğitimcilerin rolü ayrı, psikoloğun rolü ayrı olarak bir takım gibi çalışması gerekiyor. Ülkemizde maalesef ki imkânlar dâhilinde tüm faik zekâlı çocukların keşfedilip, bulunması olas? olmamaktadır. Bu yüzden de bu eğitime dâhil edilememektedir. Bu anlamda ailelere düşen en mühim görevde, su doku, satranç gibi zekâ oyunlarının öğretilmesi, olas? olduğunda kitap okunması ve okutulması, aynı zamanda çocuğun yeteneklerini (sanata, müziğe, spora vs.) keşfedilebilmek için farklı alanlarda ilgilerinin geliştirilmesi çok önemlidir. Ayrıca çocuklara daha çok destek olabilmeleri açısından ailelerinde eğitim alması gerekmektedir. |