Forumbulteni.Com     forum  

Geri Git   Forumbulteni.Com > > >
Yardım Topluluk Ajanda Bugünki Mesajlar Ara

Cevapla
 
Seçenekler Stil
  #1  
Alt 14.Ocak.2019, 04:38
Lucas Lucas isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Senior Member
 
Üyelik tarihi: 14.Ocak.2019
Mesajlar: 936
Standart KPSS Rehberlik Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Yöntem ve Teknikler Konu Özeti

KPSS Rehberlik Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Yöntem ve Teknikler Mevzu, bahis Özeti A- Gözlem Gözlem insanın var olduğu günden beri evrendeki canlı ve cansız varlıklar ve bunların özellikleri hakkında bilgi toplamak için kullanılan bir yöntemdir.Gözlem, günümüzde bilimsel çalışmalarda başvurulan moderr bir tekniktir. Gözlem, bilimsel çalışmalardc veri toplamada ilk teknik olarak kullanıldığ çalışma sonunda toplanan bilgilerin güvenir liliğini, geçerliliğini kanıtlamak ve denetim et mek içinde kullanılmaktadır. Gözlem Türleri: 1- Gelişigüzel gözlem 2- Sistemli gözlem ya da sistematik gözlem B- Vaka Kaydı Vaka kaydı bir olayla ilgili gözlemin kaydedilmesi tekniğidir. Çoğunlukla öğretmenlerin öğrencilerini gözlemlerken kullandıkları bir tekniktir. Amacı öğrenciyi tanımak problemlerini belirlemek,öğrencilerin yarattığı ya da karıştığı olayları saptamak ve bu olayın nedenlerini araştırmak ve bu olayı yorumlamaktır. Bir başka deyişle vaka kaydı öğrencinin müspet ve menfi davranışlarını, başından geçen vaka ve bunların, nedenlerini yerinde ve anında kaydetme yöntemidir. Vaka kaydı, vaka kayıt fişine işlenir. Öğretmenin kayda değer bulduğu her vaka vaka kaydı fişinde yer alır.Her öğrenim döneminin sonunda bu fişlerden elde edilen bilgiler değerlendirilmelidir. Bu değerlendirme sayesinde öğrencinin tutum ve davranışları hakkında karara varabilir. C- Mülakat - Görüşme Görüşme belli bir amaca hizmet etmek için yapılan konuşmadır. Görüşme günümüzde cemiyet ilim araştırmalarında ve eği-timbilim çalışmalarında çok sık başvurulan bir tekniktir. Görüşme soru yoluyla veri toplama tekniklerinden biridir, sözlü ve yüzyüze olmak şartıyla görüşmecinin yanıt almak amacıyla görüşülene soru yöneltmesidir. Görüşme bir tür karşılıklı konuşmadır. Ancak bu karşılıklı konuşma rastgele bir konuşma değil, planlı ve amaçlı bir konuşmadır. D- Anket Anket soru sorarak bilgi toplama yollarından biridir. Ankette sorular sözlü olarak sorulmadığından anketi uygulayan ile uygulananın karşı karşıya gelmesi gerekmez. Anket bireyin belli bir mevzu, bahis veya kendisi hakkında yazılı olarak bilgi vermesidir. Sorular deneklere kağıtlarda yazılı veya basılı olarak verilir. Bunlara yazılı cevaplar istenir. Bazı hallerde de toplu olarak bulunan bireylere öbek anketleri uygulanır. Anket yoluyla bilgi toplama oldukça eski bir yöntemdir. Anketin müspet bir teknik olduğuna inanan uzmanlara göre anket görüşmeden daha güvenilir sonuçlar veren bir yöntemdir. Çünkü anket dolduran, anketör ile yüzyüze gelmediğinden, çekinmeden ve sıkılmadan kendini rahat bir şekilde anlatım edebilir, değildir. Anket ile elde edilecek bilgiler görüşmeye oranla daha sınırlıdır. Çünkü anket görüşmeye oranla daha kısa bir süre içinde tamamlanmak zorundadır. Bunun esas nedeni de anketin dikkat ve ilginin dağılmasını önleyecek güdüleyici öğelere sahip olmamasıdır. Anket görüşme gibi konuya baştan sona bütün canlılığıyla ayakta tutacak bir karşılıklı konuşma ortamında değil, bilgi verilişinin geniş ölçüde kendiliğinden güdülenmek zorunda kaldığı bir ortamda geçer. Anket görüşmeye oranla daha yüzeysel bilgiler kazandıran ve derinliğine bilgiler için yeterince elverişli olmayan bir tekniktir. Bunun başlıca nedeni ankete verilen yanıtları denetim etme o kısıtlı olmasıdır. Alınacak yanıtların içtenliği ve derinliği konusunda anket ile görüşme tekniğinin sahip olduğu üstünlük ve sakıncalar hala tartışma konusudur. Anketin hazırlanması, görüşme sorularının hazırlanması kadar güçtür. E- Sosyometrik Teknikler Sosyometrik teknik bir grubu oluşturan bireyler arasındaki toplumsal ilişkileri inceleyip ortaya çıkarmayı amaçlayan tekniklerdir. Sosyometrik tekniklerin okullarda sınıf içi toplumsal yapıyı incelemede özellikle öğrenciler arası yakınlık ilişkilerini belirlemede önemli bir yeri vardır. Sosyometrik teknikler ile elde edilen bilgi tüm sosyal ilim dallarında, özellikle eğitim ve retıberlikte ve bireyi yönlendirmede kullanılabilir. Sınıf ya da öbek içindeki üyeler arasında var ilişkileri belirlemek amacıyla kullanılan Sosyometrik teknikler şunlardır: 1) Sosyometri 2) Bu kimdir tekniği 3) Rol dağıtımı tekniği Sosyometri: Bir sınıf veya grubun sosyal durumunu incelemek, öğrencinin sınıf içindeki yerini belirlemek veya grubu oluşturan üyelerin yapısı hakkında bilgi edinmek için kullanılır. Bilgili ve tecrübeli bir uzman tarafından kullanıldığında bir sınıf içindeki öğrencileri,, arkadaşlık durumlarını şef duru-mundakileri, izole olanları, en çok ve en az sevilen öğrencileri ortaya çıkarabilir. Hatta gözlemle ayrım edilemeyen bazı durumlar bu teknikle saptanabilir.. Sosyometrinin çok kalabalık olmayan gruplara uygulanması daha iyi olur, 30- 40 kişiyi geçen gruplarda iyi sonuç vermeyebilir. Kalabalık sınıflarda sonuçların sınıflandırılması ve değerlendirilmesi güçtür. Kimdir Bu Soru Listesi: Sosyometrinin bir başka şekli olan bu tekniğin amacı bir grubun içindeki sosyal ilişkileri, arkadaşlık ilişkilerini, bireyin öbek içindeki durumunu belirlemektedir Kimdir bu tekniği grubu oluşturan bireylerin birbirlerini nasıl gördüklerini bireyin kendisini nasıl gördüğünü, bireyin grubun diğer üyelerini nasıl değerlendirdiğini ve onlar tarahndan nasıl görüldüğünü gösteren bir tekniktir. Bu teknikte sorular şu şekilde yöneltilir Şu ifadeleri okuyun, hepsinin yanına uyan arkadaşınızın adını yazın Eğer verilen, ifadenin birine öğrenci kendini müsait görüyorsa, kendi adını da yazabilir. 1) Çok çalışkandır. Kimdir bu? Sınıfta yerinde durmaz kimdir bu? gibi. F- Derecelendirme ölçekleri Ülkemizde çok yaygın olmamakla beraber bazı niteliklerin saptanmasında ve bu niteliklerin derecelerinin belirlenmesinde kullanılan bir tekniktir. Özellikle tavır tutumları kanaatleri değerlendirmek için kullanılan, derecelendirme ölçeğinde birey, kendi özellik veya özelliklerinden biri hakkında bilgi sahibi olmak islediğinde cevaplandırılabilir. Birey, başkası veya başkaları hakkında düşündüklerini derecelendirmek için bu teknikten yararlanabilir. Derecelendirme ölçekleri kurumların rehberlik servisi, klinik, ordu yönetim ve endüstride sık kullanılan bir tekniktir. G- Sorun Tarama Listeleri Problem Tarama Listeleri bir grubun üyelerini, üzen, düşündüren, başarılarını etkileyen, gelişmelerini engelleyen sorunlar bulmak ve lüzumlu önlemleri almak için başvurulan bir yöntemdir. Ankete eş bir tekniktir. Soruların yerini, maddeler hâini almış sorunlar alır. Sorun Tarama Listelerinde sorunlar birkaç alanda toplanmıştır. 1) Beden gelişimi ve sağlıkla ilgili sorunlar. 2) Mektep ortamı ve mektep başarısı ile ilgili olanlar. 3) Ev ortamı ve aile ile ilgili olanlar. 4) Geleceğe yönelik ve iş tercihleri ile ilgili olanlar 5) Arkadaş ilişkileri ve karşı cinsle ilgili sorunlar 6) Ruhsal ve romantik sorunlarla kişisel öz hakkındaki problemler 7) Boş zamanlarını değerlendirme ile ilgili tercihler Çoğunlukla öğrencilere sunulan Sorun Tarama Listelerinde, pek çok problemi içeren cümleler sıralanmıştır. Genellikle bu cümleler ya çok kısadır, ya da problemler maddeler halinde verilmiştir. Sorun Tamına Listelerini dolduran öğrencilerden istenen, kendisinde var olduğuna inandığı sorun karşısına bir işaret koymasıdır. Sorun Tarama Listeleri bireysel rehberlik ve öbek rehberliğinde kullanılır. H- dilek Listeleri İstek Listeleri genellikle çocuklara uygulanan bir tekniktir. Çocukların rahatlıkla belir-temedikleri isteklerini veya açığa çıkaramadıkları arzularını ortaya çıkaran bir tekniktir. Burada çocuklara olası olan ya da hayali durumlarla ilgili soru ve cümlelerden oluşan bir liste verilir. Çok paran olsaydı ne alırdın? Hayatta en çok istediğin şey nedir? İstek Listelerinden elde edilen verilerle çocukların en yaygın ya da saklı kalmış istekleri belirlenebilir. I- Cümle Tamamlama Listeleri Cümle Tamamlama Listelerinin bir başka şeklidir. Çocuğun okul, ev arkadaş ve aile yaşamıyla ilgili konular seçilir. Bu konulara ilişkin Cümleler yazılır. Çocuklara ya bir cümlenin başlangıcı verilip tamamlaması istenir ya da içinde boşluklar, bulunan cümleler verilir. Bu boşlukları içinden geldiği gibi doldurması istenir. En yaygın olan birer cümle tamamlama listesidir. Keşke babam. Babam kızar.. Samimi olarak cevaplandırıldığında öğrencinin istekleri, tatmin olma arzuları, umutlan, beklentileri, saklı kalmış duygulan açığa çıkarılabilir. Bu teknik de sözlü ya da yazılı olarak uygulanabilir 1- Biyografi ve Otobiyografi Biyografi bireyin bir başkasının yaşamını anlatması veya yazması otobiyografi bireyin kendi yaşam öyküsünü anlatması ya da kaleme almasıdır. Otobiyografi bireyin kendisini, özelliklerini ve sorunlarını nasıl algıladığını gösteren değerli ipuçları veren bir tekniktir. Son yıllarda okulda rehberlik derslerinde öğrencilere çok sık kullanılan bir yöntemdir. Alıntı
Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
danışmada, kpss, kullanılan, psikolojik, rehberlik


Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB kodu Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı

Forum Jump


Tüm Zamanlar GMT Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 07:07.


mersin escort alanya eskort