OTO FREN BAKIM-ONARIMCISI
TANIM Motorlu taşıtlarda, aracın mekanik, hidrolik, havalı, ABS, elektro manyetik şaft freni ve eksoz fren sistemlerindeki arızaları bulan, bakım ve onarımını yapan kişidir. GÖREVLER -Çalışma alanının düzenlenmesini sağlar, -Makine ve ekipmanların kullanıma hazır hale getirilmesini sağlar, -Yedek parça teminini sağlar, -Araç bakım kartı düzenler, -Arızaya ilişkin müşteri şikayetlerini dinler, -Araç lastiklerini denetim eder, -Hava emiş ve basınçlarını vakum metre ile ölçerek denetim eder, -Fren sistemini denetim eder, -Aracın yukarı kaldırılmasını sağlar, -Fren sistemi arızasını belirler, -Fren sisteminin onarımını yapar, -Fren sisteminin bakımını yapar, -Araç fren testi yapar, -Mesleki gelişime ilişkin faaliyetlere katılır, kendine bağlı çalışanlara eğitim verir. KULLANILAN ALET VE MALZEMELER Fren test cihazı , anahtar takımı, bijon anahtarı, ayar levyesi, araç yıkama makinesi, besleme sehbaları ,çekiç, eğe takımı, elektrikli el breyizi, hava alma aparatı, hava kompresörü, hava ölçüm saatleri, hava tabancası, karga burun, kaynak makinesi, keski, kriko, metre, pres, servis aracı, takım tezgahı, tornavida, alkol, conta, gres yağı, hidrolik yağı, mazot, yedek parça. MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER Oto fren bakım-onarımcısı olmak isteyenlerin; -Ekip çalışmasına yatkın, -El ve parmakları ustalıkla kullanabilen, , -Mekanik ilgisi olan, -Detaylara özen gösterebilen, -Dikkatli, sabırlı, mesuliyet sahibi, kimseler olmaları gerekir. Ayrıca bu meslek, genellikle ayakta, kimi çömelerek veya arabanın altına yatarak, çeşitli bedensel hareketlerde bulunarak yapılır. Bu nedenle oto fren bakım-onarımcısı olmak isteyenlerin belirtilen hareketleri yapabilecek bedensel yeterlilikte olmaları gerekir. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Oto fren bakım-onarımcıları genellikle atölyelerde çalışır. Kapalı ve açık havada çalışılabilirler. Ortam pis ve yağlıdır. Birinci derecede makinelerle ilgilidir. Ayrıca meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle iletişimde bulunurlar. ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI Motorlu siyah taşıtlarının fren sistemlerinin bakım-onarım işlemleri geçmiş yıllarda oto bakım onarımcıları tarafından yerine getirilmekte iken günümüzde, oto fren bakım-onarımcılığı farklı bir uzmanlık alanı haline gelmeye başlamıştır. Eskiden üretilen araçların fren sistemleri mekanik aksamlardan oluştuğundan günümüzdeki araçların fren sistemlerine göre çok kolay bir yapıya sahipti. Bu nedenle, mesleki bilgi ve becerileri gereği mekanik bilgileri bulunan oto bakım ve onarımcıları fren sistemlerinin bakım-onarımlarında herhangi bir sorunla karşılaşılmamakta idi. Ancak, teknolojinin gelişmesiyle beraber araçların fren sistemleri hidrolik ve havalı sistemlerle üretilmeye başlandı. Bunun sonucuolarak da bazı oto bakım-onarımcıların fren sistemleri üzerinde uzmanlaşmaya başladıkları görülmüştür. Günümüzde, otomotiv teknolojisindeki gelişmelere parelel olarak, fren sistemlerinde de çok önemli gelişmeler kayıt edilmiştir. Geliştirilen yeni fren sistemleri, hidrolik ve havalı frenleri elektronik ünitelerle denetim edilen daha karmaşık sistemler haline getirmiştir. Dolayısı ile, yüksek teknoloji ürünü olan bu fren sistemlerinin bakım ve onarımları da daha çok bilgi, beceri ve uzmanlık gerektirmektedir. Oto fren bakım-onarımcılığı mesleğinde teknolojik gelişmelerin süreceği, meslekte iyi yetişmiş elemanların istihdam problemlerinin olmayacağı düşünülmektedir. Iş elemanlarının gelişen şartlara göre devamlı bilgi ve becerilerini geliştirmek durumundadırlar. Mesleğin yürütülebilmesi için mesleki elektrik, elektronik, hidrolik, pnömatik vb. bilgiler giderek daha çok önem kazanmaya başlamıştır. MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER - Pratikten bir üstat yanında işbaşında, - Halk eğitim merkezlerince açılan mesleki ve teknik kurslarda, - Mesleki Eğitim merkezleri ve Endüstri iş liselerinin motor bölümünde ders içerisinde mevzu, bahis olarak verilmektedir. MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI İlköğretim mezunu olmak yeterlidir. EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ Endüstri iş liselerinde eğitim süresi 4 yıldır. Mesleki eğitim merkezlerinde ise; lköğretim okulu mezunları için 2 yıl, idadi ve dengi mektep mezunları için 1 yıldır. Eğitim bu merkezlerde haftanın 4 günü işletmede pratik eğitim, 1 günü teorik eğitim şeklindedir. Eğitim sırasında; -Meslekle ilgili alet ve malzemenin nerde ve nasıl kullanılacağı, -Fren sistemindeki arızanın nasıl tespit edileceği, -Tespit edilmiş arızanın nasıl giderileceği, -Fren sistemin kontrolünün nasıl yapılacağı v.b. uygulamalı olarak gösterilir. MESLEKTE İLERLEME Oto fren bakım-onarımcıları usta- çırak ilişkisi içerisinde, önce çırak olarak işe başlayarak daha sonra sırasıyla, kalfa ve üstat olmaktadırlar. BURS, KREDİ VE ÜCRET DURUMU EĞİTİM SÜRESİNCE Eğitim süresince işyerlerinde pratik eğitim yapanlara işyerine göre değişen miktarda ücret ödenmektedir. EĞİTİM SONRASI Mesleğin eğitiminden sonra çalışmaya başlayanlar asgari ücretin bir birbuçuk katı kadar ücret almaktadırlar. DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER - İlgili İşyerleri, - Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü Ankara Iş Danışma Merkezi, - Bünyesinde Iş Danışma Merkezi bulunan Türkiye İş Kurumu İl ve Şube Müdürlükleri. Kaynak: İskur
|