MODEL ÖĞRETMENİ
TANIM Çalıştığı eğitim kuruluş ya da kuruluşunda; öğrencilere ya da yetişkinlere, model iş alanı ile ilgili eğitim veren kişidir. GÖREVLER Model iş alanı ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların, hangi yaş düzeylerindeki öğrenci gruplarına, hangi yöntemlerle kazandırılacağı, MEB tarafından onaylanan öğretim programları ve ilgili mevzuatta belirtilmiştir. Model öğretmeni, bu program çerçevesinde; - Eğitim vereceği grubun düzeyine müsait bir çalışma planı yapar, - Sorumlu olduğu atölye, laboratuar, işlik vb. yerleri sürekli olarak eğitime hazır durumda bulundurur. (Gerektiğinde kullanılan alet ve makinelerin bakımlarını ve kolay onarımlarını yapar.) - Kendisine ayrılan ders saatlerinde çalışma planını uygulayarak öğrencilere alanı ile ilgili bilgi ve beceri kazandırır, - Öğrencilerin başarılarını değerlendirir, başarıyı artırıcı önlemler alır, - Eğitici kol çalışmalarında görev alarak öğrencilerin yeteneklerini geliştirici etkinlikler düzenler, - Öğrencilerin gelişimlerini izler, sorunlarının çözümüne yardımcı olur, - İşletmelerde uygulama yapan öğrencilerin çalışmalarını izler, ilgililere rehberlik eder, - Çevresindeki endüstri kuruluşları ile, işletmelerdeki gelişmeleri izler, ihtiyaçları saptar, bunların öğretim programlarına yansıtılması için ilgililere önerilerde bulunur, - Nöbetçi olduğu günlerde, okulun düzen ve disiplinini sağlamak üzere görev yapar, - Sınıf öğretmeni olarak, öğrencilerin saha ve ders seçmelerine yardımcı olur, yönetimle ilişkilerini sağlamaya çalışır. KULLANILAN EĞİTİM MATERYALLERİ - Alanı ile ilgili iş dersleri müfredat programı, yıllık ve günlük çalışma planları, not defteri, ders ve yoklama defterleri, ders kitapları, yardımcı kitaplar, - Model bölümü iş dersleri öğretim programında yer saha bilgi ve becerilerin, öğrencilere öğretilmesi için lüzumlu olan; malzemeler, atölye ve laboratuar donanımları, el aletleri, cihazlar, makineler ve eğitim setleri. MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER Model bölümü atölye ve iş dersi öğretmeni olmak isteyenlerin; - Üst düzeyde umumi yeteneğe sahip, - Fen bilimlerine karşı ilgili ve bu alanda başarılı, - El ve gözlerini eşgüdümle kullanabilen, - Doğru, düzlem, cisim ve feza ilişkilerini görebilen, - Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen, - İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli, işine özen gösteren, - Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan, - İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı, - Öğrencilerin his ve düşüncelerini anlayabilen, - Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, girişimci, yaratıcı kimseler olmaları gerekir. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI Model öğretmeni, görev yaptığı kuruluş ve kuruluşlarda sınıf ve alanı ile ilgili atölye ve laboratuarlarda görev yapar. Görevini genellikle ayakta yürütür. Çalışma ortamı gürültülü ve tozludur. ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI Teknik Eğitim Fakültesinin Model Eğitim Bölümünü bitirenler, halk ve özel kuruluş ve kuruluşlarına bağlı, mesleki ve teknik ortaöğretim okulları ile çıraklık ve yaygın eğitim kurumlarının model ve benzeri bölümlerinde, atölye ve iş dersi öğretmeni olarak çalışabilirler. Ayrıca kendi işlerini kurabilirler. MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER Mesleğin eğitimi daha önce Teknik Eğitim Fakültesi “Model Öğretmenliği” bölümünde verilmiştir (bu bölüme öğrenci alınmamaktadır). MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI Bu bölüme girebilmek için Öğrenci Seçme Sınavı’nda (ÖSS) yeterli “Sayısal (SAY-1)” puan almak gerekmektedir. EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ Mesleğin eğitim süresi 4 yıldır. Eğitim süresince, Döküm Teknolojisi, Döküm Teknikleri, Mekanik, Makine Elemanları, Model Teknolojisi Model Teknikleri, İş Güvenliği, Model İmalat Teknolojisi, Malzeme Bilgisi, Matematik, Model Iş Resmi, Talaşlı Model İmalat Teknikleri, Özel Model Teknolojisi, Model İmalat Makineleri, Cisimlerin Dayanımı, Metal ve Plastik Model Teknikleri, Metal ve Alaşımların Katılaşması, Makine Elemanları, Mesleki ve Teknik Eğitime Giriş, Birey ve Öğrenim Metotları vb. dersler verilmektedir. Öğrenciler eğitimleri sırasında okullarda uygulama yapmaktadırlar. BURS, ÜCRET VE KAZANÇ DURUMU - Öğrenciler Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun imkanlarından veya çeşitli kuruluşların burslarından yararlanabilirler. - Eğitim sonrasında, teknik öğretmen olarak 8. derecenin 1. kademesinden göreve başlarlar. Görev yaptıkları mektep bünyesinde döner kapital işletmesi bulunduğu takdirde döner kapital ücretinden belli oranda pay alırlar. Ayrıca her yıl tüm öğretmenlere öğretim yılı başında eğitim- öğretim tazminatı adı altında bir ödeme yapılmaktadır. MESLEKTE İLERLEME - Üniversitelerde lisans üstü eğitimden sonra araştırma görevlisi, doçent ve profesör unvanını alabilirler. - Çalıştıkları okullarda idari görevlere yükselebilirler. BENZER MESLEKLER: Makine mühendisliği, mobilya ve dekorasyon öğretmenliği, tesviye öğretmenliği, döküm öğretmenliği, makine- model teknikerliği. DAHA AYRINTILI BİLGİ İÇİN BAŞVURULABİLECEK YERLER - İlgili Eğitim Kurumları, - Milli Eğitim Bakanlığı Personel Umumi Müdürlüğü, - Milli Eğitim Bakanlığı Erkek Teknik Öğretim Umumi Müdürlüğü, - Türkiye İş Kurumu Umumi Müdürlüğü Ankara Iş Danışma Merkezi, - Bünyesinde Iş Danışma Merkezi Bulunan Türkiye İş Kurumu İl Müdürlükleri. Kaynak: İskur
|