![]() |
![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Asperger Sendromu Asperger Sendromu, çocukluk çağında ortaya çıkan genetik geçişli bir sorundur. Sendromun ana belirtisi aşırı içe kapanıklık durumudur. Tekrarlayıcı davranışlar, tekdüze bir konuşma, belli bir konuya abartılı alaka diğer önemli belirtilerdir. Hastalık, 3-4 yaşlarından sonra yavaş yavaş belli olmaya başlar. Çocuklar genellikle 3-4 yaşına kadar yaşıtları gibi davranıp, devinim ederler. Erkek çocuklarında daha sık görülür. Aspergerli çocuklarla ilgili en büyük tereddüt her içe kapanık, sosyal iletişimi zayıf, çocuğun bu sendroma iç edilmesidir. Çünkü ailenin aşırı korumacılığı, aşırı eleştiri sonucu ortaya çıkan güvensizlik ve buna bağlı sosyal iletişimde başarısızlık asperger sendromu olarak değerlendirilebilir. Asperger sendromu otizm içinde çok fonksiyonlu, en çok yüz güldüren bir spekturumda değerlendirilir. Asperger sendromuna sahip olan çocuklarda aşırı içe kapanıklık durumu ana belirtidir. Hastalığın diğer karakteristik özellikleri şöyle sıralanabilir: Bu çocuklar çevreye duyarsızdır. Sorulara her vakit müsait yanıt vermezler. Tekrarlayıcı davranışları vardır. Duruma müsait olmayan mimik ve jestlere sahiptirler. Konuşmaları müsait anlatım ve tonlamadan yoksundur, bu nedenle tekdüze, motor gibi konuşurlar. Çevrelerindeki insanlarla empati (kendisini diğer insanların yerine koyma) yapamazlar. Karşılarındaki insanların duygularını, sözel olmayan iletişimi anlayamazlar. Belli bir konuya abartılı alaka duyarlar. Otomobil, uzay, ağaç çeşitleri gibi konularda her ayrıntıyı bilirler. Arabaları motor sesinden bile tanıyabilirler. Hastalığın otizmden farkı nedir? Aspergerli çocuklar bebeklik yıllarında sağlıklı gelişirler. Oysa otistik çocuklar çok daha erken belirti verirler, çevreleriyle iletişimleri yoktur, konuşma gecikmesi vardır. Aspergerli çocuklarda konuşma gecikmesi yoktur. Ama hareketlerini denetim etmekte zorluk çekerler, sakarlık belirgindir. Fiziksel görüntüleri normaldir ama garip mimik ve jestleri vardır. Asperger, yaş ilerledikçe daha belirginleşir. Çünkü sosyal iletişimde ağırbaşlı handikaplar ortaya çıkar. Ama eğitimlerini tamamlayabilirler. Hatta derslerinde başarılı bile olurlar. Asperger sendromunun ileriki yaşlarda gidişi nasıldır? Aspergerli çocuklar yetişkin dönemlerinde kendilerine müsait iş bulabilirler ve yönlendirildikleri taktirde çalışabilirler. Ama insanlarla yüz yüze diyalog kurmayacakları, organizasyon, yaratıcılık ve el becerisi gerektirmeyen, vakit baskısı olmayan, korunmalı, rutin, tek düze işlerde çalışabilirler. En büyük mesele işe kabul edilirken yaşanır. Sorulara düzgün yanıtlar veremedikleri için mülakat gerektiren işlerde başarılı olamayabilirler. Asperger sendromuna bağlı olarak ortaya çıkabilecek sorunlar nelerdir? Asperger sendorumuna bağlı olarak buluğ çağından itibaren ruhsal sorunlar ortaya çıkabilir. Aspergerli çocuklar 8-9 yaşından itibaren yoğun kaygı duyarlar. Toplumla ahenk içinde olmadıklarının farkındadırlar. Hastalığın otizmden ayrılan diğer bir noktası budur. İçe kapanıktırlar ama iletişim için isteklidirler. Ne yapacaklarını bilemezler, yaklaşımları genellikle insanları uzaklaştırır. Yaşıtları tarafından dışlanıp, alay edilirler. Depresyona girebilirler. Takıntıları, dikkat bozukluğu aşırı hareketlilik olabilir. Bu sorunların tedavi edilmesi ve yönlendirilmesi aspergerli çocuğun yaşamını kolaylaştırır. Bu sorunlar tedavi edilmezse sendrom daha da ağırlaşıp çocuğun yaşam kalitesini düşürür. Aspergerli bir çocuğa yaklaşım nasıl olmalıdır? Aspergerli çocuklarda eğitim çok önemlidir. Sosyal ve iletişim alanında ve davranış eğitiminde ağırbaşlı desteğe ihtiyaç duyarlar. Katı kurallar ve rutine bağlı oldukları göz önüne alınarak müspet alışkanlıklar edinirken bu özelliklerinden yararlanılmalıdır. Ayrıca Aspergerli çocukların ailelerinin eğitilmesi de önem taşımaktadır. Aile, çocuğa hangi durumda nasıl davranacağını, sosyal taleple karşılaştıklarında bununla nasıl baş edeceğini, mesele yaratacak durumları tanıtıp, konuşurken nasıl tonlama yapacağını öğretebilir. Ayrıca aspergerli çocukların eğitim gördükleri okulla da işbirliği yapılması, bu çocukların özelliklerinin eğitimcilere anlatılması gerekir. Aspergerli çocuklar erişkin yaşa geldiklerinde müsait eğitim ve müsait iş seçmişlerse kendilerine yetebilirler. Kendilerini tolere edecek eş bulabilirlerse evlenebilirler. Asperger sendromuyla karışan durumlar var mıdır? İçe kapanıklık, şizoid kişilik, depresif mizaç, güvensiz çocuklar, girişimi engellenen çocuklar, aileleri tarafından engellenen çocuklar, aşırı korumacı ailelerde yetişen çocukların ortaya koyduğu davranışlar bu sendrom ile karışabilir. Asperger Sendromunun Karakteristik özellikleri: · Asperger sendromu olan insanlar sosyal olabilmek için çabalar ama başaramaz. · Yüz ifadeleri gibi sözel olmayan sinyalleri anlamakta güçlük çekerler. · Tek düze, hızlı, duygudan yoksun konuşurlar. · Sözcüklerin mecazi anlamlarını anlamakta güçlük çekerler. · Hayal gücü eksikliği vardır. Soyut düşünmede zorlanırlar. · Sakarlık, asperger sendromu olanlarda belirli bir özellik olarak dikkat çeker. · Bisiklet sürmek gibi koordinasyon gerektiren becerilerde zorluk yaşarlar. |